Ga naar blog

#17 Hardlooptechniek in beeld

hardlooptechniek

Bij een goede looptechniek is het belangrijk om zo zuinig mogelijk te lopen. Dit betekent dat er niet teveel energie verloren mag gaan door technische fouten in het looppatroon. Het is belangrijk om tijdens het hardlopen gebruik te maken van de elastische energie die in het lichaam wordt opgebouwd. De analyse van een juiste hardlooptechniek is hier op gericht. Loopstijl en looptechniek hebben een relatie. Lopers hebben allemaal een eigen loopstijl, maar deze stijl mag niet ten koste gaan van de techniek. Het is dus erg belangrijk om te bepalen of er sprake is van een individuele loopstijl en of deze ten koste gaat van de looptechniek. Hieronder zullen een aantal belangrijke aspecten uit de looptechniek besproken worden.

Grondcontact
Het lijkt niet zo van belang te zijn welk deel van de voet als eerst de grond moet raken. De houding van het gehele lichaam op het moment waarop het volledige gewicht op de voet rust is meer van belang.

Het mooiste is wanneer het moment van voetplaatsing recht onder de heup is. Als de voet eerder contact maakt met de grond zoals bij hielplaatsing dan gaat er veel voorwaartse snelheid verloren en wordt je afgeremd. Goede lopers voeren daarom een snelle strekking in het heupgewricht uit waardoor ze meer op de voorvoet of de middenvoet landen recht onder de heup.
Voetplaatsing Voetplaatsing

Romphouding
Rechtop lopen is van belang bij een goede looptechniek. Met het rechtop houden van je romp voorkom je rotatie in je romp. Het corrigeren van een eventuele ontstane rotatie kost meer energie. Een goede strekking in de romp is ook belangrijk om spanning op te bouwen in de buikspieren en de heupbuigers om te zorgen dat het achterste been op tijd los komt van de grond en de beweging naar voren wordt ingezet.

Het loskomen van het achterste been
Het is belangrijk dat het achterste been niet te lang contact maakt met de grond. Het achterste been moet op tijd weer naar voren bewegen om een eventuele romprotatie te voorkomen. Er wordt vaak gedacht dat een krachtige afzet van belang is om jezelf vooruit te duwen. Deze verplaatsing wordt voornamelijk bewerkstelligd tijdens het eerste contact moment met de grond en niet door de afzet in het achterste been.

Zweeffase
Het is belangrijk dat de voorwaartse verplaatsing van het achterste been snel en krachtig wordt ingezet. Deze strekking in de heup en knie zorgt voor een reflexmatig strekken van het voorste been. Hierdoor wordt er elastisch spanning opgebouwd in de hamstrings van het voorste been. Deze elastische energie wordt weer gebruikt voor voortstuwing tijdens het eerste grondcontact.

Ronde achterpendel Fout

 

Lineaire pendel Goed

Het actief heffen van de enkel tijdens de zweeffase is ook belangrijk omdat er op deze manier meer elastische energie wordt opgebouwd.

Bekken activiteit
Op het moment dat de voet van het standbeen loskomt van de grond moet de vrije bekkenhelft hoger liggen dan de bekkenhelft van het standbeen. Dit zorgt voor een goede verticale verplaatsing waardoor de paslengte wat groter is.

Natuurlijk is de looptechniek een zeer complexe activiteit waarin nog meer mechanische aspecten een belangrijke rol spelen. Het doel van deze blog is om wat meer inzicht te verschaffen in een goede looptechniek. Het aanleren van een goede looptechniek vergt veel training onder begeleiding van een ervaren looptrainer. Voor meer vragen over de looptechniek kunt u ook terecht bij uw sportfysiotherapeut.

De foto’s zijn afkomstig uit: hardlopen, biomechanica en inspanningsfysiologie praktisch toegepast van Frans Bosch en Ronald Klomp.

1 persoon vindt deze post leuk
Deze pagina delen:     Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone