Ga naar blog

#16 De ziekte van Osgood-Schlatter

kniepijn

Er zijn vele voordelen te benoemen voor kinderen die sporten. Naast dat ze veel plezier kunnen beleven aan het sporten is het goed voor de sociale contacten, hun gevoel van eigenwaarde, het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten en het bevordert de conditie en de gezondheid. Naast deze voordelen zijn sportende kinderen in de groei gevoeliger voor overbelasting blessures. Dit komt voornamelijk door de snelle verandering van lichaamslengte, gewicht en traagheidsmomenten die weer leiden tot een veranderde coördinatie en bewegingspatronen.

De ziekte van Osgood-Schlatter is een voorbeeld van een overbelasting blessure bij kinderen. Dit is een aandoening waarbij er pijn aanwezig is aan de voorzijde van de knie (scheenbeen). Tevens kan er een pijnlijke zwelling aanwezig zijn en kan mank lopen een van de symptomen zijn.
De oorzaak is een irritatie ter hoogte van de aanhechting van de bovenbeenspieren aan het scheenbeen waar een groeischijf zit. De aandoening is vooral aanwezig bij sportende jongens tussen de 10-15 jaar en meisjes tussen de 8-14 jaar.

Osgood-Schlatter ontstaat geleidelijk met in het begin een lichte pijn, maar in de acute fase kan het een heftige constante pijn zijn. De pijn wordt verergerd met fysieke activiteiten zoals rennen, springen en knielen. De kracht en de coördinatie lijken te verminderen tijdens Osgood Schlatter.

De pijn wordt vaak binnen 2 jaar minder door het sluiten van de groeischijf. De aandoening heeft daarom ook een goede prognose. Soms blijven er echter beperkingen en/of klachten aanwezig zelfs totdat iemand volwassen is.

Voor een optimale behandeling van de aandoening is het verstandig advies in te winnen bij een fysiotherapeut. Op deze manier kunnen de pijnklachten gereduceerd worden en kan de aandoening draaglijker worden voor het sportende kind.

1 persoon vindt deze post leuk
Deze pagina delen:     Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone